Thursday, February 18, 2010

စိတ္ကို ခြဲျခား ေဝဖန္ျခင္း (၄) - အာရမၼဏသဂၤဟ


ဒီ‘အာ႐ုံ’ေတြက စိတ္ကေလးကို အၿမဲမျပတ္ ဝင္ေရာက္ ေႏွာင့္ယွက္ၿပီးေတာ့ ေနတယ္။

ဒီ … စိတ္ကေလးကို ၿငိမ္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လို႔ လူေတြဟာ ေယာက္ယက္ခတ္ေနတယ္။
လူေရာ ရွင္ေရာ ရဟန္းေရာ လူႀကီး လူငယ္ အကုန္လံုးပဲ။

လူဟာ အလုပ္ေၾကာင့္ ပင္ပန္းလာတဲ့ ခႏၶာကိုယ္ႀကီးကို ဘယ္လို လုပ္ၾကသလဲ? … အလုပ္လုပ္လို႔ ေမာပန္းလာတယ္လို႔ဆိုလို႔ရွိရင္ တခါတည္း အိပ္ရာထဲျဖစ္ျဖစ္ … တစ္ေနရာမွာ လွဲၿပီး ေျခပစ္လက္ပစ္ … တခါတည္း လွဲၿပီးေတာ့ အသက္ကေလး မွန္မွန္ ႐ႉၿပီးေတာ့ ေလ်ာင္းေနလိုက္တဲ့အခါ ကုန္သြားတဲ့ အားအင္ေတြ ျပန္ၿပီးေတာ့ တက္လာသလိုပဲ ခံစားလိုက္ရတယ္။ အဲဒါ ခႏၶာကိုယ္ကို အပန္းေျဖျခင္း။

ထို႔အတူပဲ စိတ္ကို အပန္းေျဖျခင္းဟာ ဘာလဲလို႔ ဆိုလို႔ရွိရင္ ေယာက္ယက္ခတ္ေနတဲ့ စိတ္ကေလးကို ထိန္းခ်ဳပ္ေပးလိုက္တာပဲ။

အဲဒီဥစၥာကို အဂၤလိပ္ေတြက သူတို႔ နားလည္သလို ေျပာလိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဒီ စိတ္ကေလးကို ၿငိမ္သက္ေအာင္ လုပ္တတ္တဲ့ လုပ္ငန္းေလးကို ကမၼ႒ာန္းလို႔ ေခၚတယ္ တဲ့။ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းထားလဲ။ အဲဒါဟာ အမွန္ပဲ။

ကမၼ႒ာန္းဆိုတာ စိတ္ကေလးကို တခါတည္း တဖ်တ္ဖ်တ္ လႈပ္ၿပီးေတာ့ ျပာယာခတ္ေနတဲ့ စိတ္ကေလးကို ၿငိမ္က်သြားေအာင္ လုပ္တဲ့ နည္းစနစ္ကို ကမၼ႒ာန္းလို႔ ေခၚတယ္။

(ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၲဉာနိက)


+++++


၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၄ ရက္ တနဂၤေႏြေန႔သည္ တ႐ုတ္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၅ ရက္ တနလၤာေန႔သည္ Presidents Day ႐ုံးပိတ္ရက္ျဖစ္ရာ အဘိဓမၼာသင္တန္းကို ေဖေဖာဝါရီလ ၁၃ ရက္ စေနေန႔အစား ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၅ ရက္ တနလၤာေန႔တြင္ သင္ၾကား ပို႔ခ်၏။

ရက္ရွည္ ႐ုံးပိတ္ရက္ျဖစ္ရာ ခရီးသြားသူမ်ား၊ အခ်ိဳ႕ တနလၤာေန႔ ႐ုံးမပိတ္သူမ်ားေၾကာင့္ သင္တန္းသား သင္တန္းသူ တစ္ဝက္ခန္႔ မတက္ေရာက္ႏိုင္ၾကေပ။

ယခုအပတ္ သင္တန္းတြင္ ၁၉ ပတ္ႏွင့္ ၂၀ ပတ္ေျမာက္ ပို႔ခ်ခ်က္မ်ားျဖစ္ေသာ အာရမၼဏသဂၤဟအေၾကာင္းကို သင္ယူ ေလ့လာၾကရရာ ေရွးဦးစြာ ေလာကခ်မ္းသာဆရာေတာ္က အာရမၼဏသဂၤဟ ဆို႐ိုးကို ရွင္းလင္း သင္ၾကားသြားေလသည္။

+++++

အာရမၼဏသဂၤဟ

အာရမၼဏ (ပါဠိ) = အာ႐ုံ (ျမန္မာ)

အာရမၼဏ၏ အဓိပၸာယ္မွာ (၁) စိတ္၏ ေမြ႕ေလ်ာ္ရာ ဌာန၊ (၂) စိတ္၏ မွီတြယ္ရာ ပစၥည္း ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳး ရ၏။

အာ႐ုံအမ်ိဳးအစား ၆ ပါး ရွိ၏။

၁။ ႐ူပါ႐ံု - မ်က္စိျဖင့္ ျမင္ႏိုင္ေသာ အဆင္း
၂။ သဒၵါ႐ုံ - နားျဖင့္ ၾကားႏိုင္ေသာ အသံ
၃။ ဂႏၶာ႐ုံ - ႏွာေခါင္းျဖင့္ သိႏိုင္ေသာ အနံ႔
၄။ ရသာ႐ုံ - ခ်ိဳ၊ ခ်ဥ္၊ ဖန္၊ ခါး၊ စပ္၊ ငန္ အရသာ
၅။ ေဖာ႒ဗၺာ႐ုံ - ခႏၶာကိုယ္ႏွင့္ ေတြ႕ထိႏိုင္ေသာ အေတြ႕အထိ
၆။ ဓမၼာ႐ုံ - ပသာဒ႐ုပ္ ၅ ပါး၊ သုခုမ႐ုပ္ ၁၆ ပါး၊ စိတ္ ၈၉ ပါး၊ ေစတသိက္ ၅၂ ပါး၊ နိဗၺာန္၊ ပညတ္

ဤ အာ႐ုံေျခာက္ပါးအျပင္ အာရမၼဏသဂၤဟ၌ -

ကာမအာ႐ုံ/ကာမတရား = ကာမစိတ္ ၅၄၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈
မဟဂၢဳတ္အာ႐ုံ/မဟဂၢဳတ္တရား = မဟဂၢဳတ္စိတ္ ၂၇၊ ေစတသိက္ ၃၅
ပညတ္အာ႐ုံ/ပညတ္တရား = ပညတ္ ၂၈
ေလာကုတၱရာအာ႐ုံ/တရား = ေလာကုတၱရာစိတ္ ၈၊ ေစတသိက္ ၃၆၊ နိဗၺာန္
ကာလဝိမုတ္ = အတိတ္ ပစၥဳပၸန္ အနာဂတ္ ကာလသံုးပါးမွ လြတ္ေသာ တရား = နိဗၺာန္၊ ပညတ္
တို႔ကိုလည္း ခြဲျခား မွတ္သားၾကရ၏။

+++++

အာ႐ုံျပဳတတ္ေသာ တရား/အာ႐ုံကို ယူတတ္ေသာ တရားကို ‘အာရမၼဏိက’ ဟု ေခၚ၏။
အာ႐ုံအျပဳခံရေသာ တရားကို ‘အာ႐ုံ’ ဟု ေခၚ၏။

(က) (ကာမတရားကို အာ႐ုံျပဳ)

+ အာ႐ုံျပဳတတ္ေသာ တရား - စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္ ၂ ခုသည္ အာ႐ုံအျပဳခံတရား - ပစၥဳပၸန္ ႐ူပါ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+ ေသာတဝိညာဏ္စိတ္ ၂ ပါးသည္ ပစၥဳပၸန္ သဒၵါ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+ ဃာနဝိညာဏ္စိတ္ ၂ ပါးသည္ ပစၥဳပၸန္ ဂႏၶာ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+ ဇိ၀ွါဝိညာဏ္စိတ္ ၂ ပါးသည္ ပစၥဳပၸန္ ရသာ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+ ကာယဝိညာဏ္စိတ္ ၂ ပါးသည္ ပစၥဳပၸန္ ေဖာ႒ဗၺာ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။

(႐ူပါ႐ုံ၊ သဒၵါ႐ုံ၊ ဂႏၶာ႐ုံ၊ ရသာ႐ုံ၊ ေဖာ႒ဗၺာ႐ုံတို႔ကို အက်ဥ္းေခၚေသာ္ ‘ပၪၥာ႐ုံ’ ဟု ေခၚ၏၊)


(ခ) (ကာမတရားကို အာ႐ုံျပဳ)

+ မေနာဓာတ္ ၃ ပါး (ပၪၥဒြါရာဝဇၨန္း၊ သမၸဋိစၧိဳန္း ေဒြး) သည္ ပစၥဳပၸန္ ပၪၥာ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။


(ဂ) (ကာမတရားကို အာ႐ုံျပဳ)

+ သႏၲီရဏစိတ္ ၃၊ ဟသိတုပၸါဒ္ ၁၊ ကာမာဝစရ၀ိပါက္စိတ္ ၈၊ စုစုေပါင္း ၁၂ ပါးေသာ စိတ္တို႔သည္ ကာမတရား/ကာမအာ႐ုံ (ကာမစိတ္ ၅၄၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈) ကို အာ႐ုံျပဳ၏။


(ဃ) (ကာမတရား/မဟဂၢဳတ္တရား/ပညတ္တို႔ကို အာ႐ုံျပဳ)

+ အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂၊ ဉာဏဝိပၸယုတ္ ကာမာ၀စရကုသိုလ္စိတ္ ၄၊ ဉာဏဝိပၸယုတ္ ကာမာဝစရ ႀကိယာ ၄၊ စုစုေပါင္း ၂၀ ေသာစိတ္တို႔သည္ ေလာကီစိတ္ ၈၁၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈၊ ပညတ္ တို႔ကို အာ႐ုံျပဳ၏။ (ေလာကုတၱရာမွအပ ေလာကီတရားအားလံုးကို အာ႐ုံျပဳ၏။)


(င) (ကာမတရား/မဟဂၢဳတ္တရား/ပညတ္/နိဗၺာန္တို႔ကို အာ႐ုံျပဳ)

+ ဉာဏသမၸယုတ္ ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ ၄၊ ကုသိုလ္အဘိဉာဏ္ ၁၊ ေပါင္း ၅ ပါးသည္ အရဟတၱမဂ္၊ ဖိုလ္ ၾကဥ္ေသာ စိတ္ ၈၇၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈၊ နိဗၺာန္၊ ပညတ္တို႔ကို အာ႐ုံျပဳ၏။

(အဘိဉာဏ္ = အထူးပြားမ်ားအပ္ေသာ ပၪၥမစ်ာန္)


(စ) (ကာမတရား/မဟဂၢဳတ္တရား/နိဗၺာန္/ပညတ္တို႔ကို အာ႐ုံျပဳ)

+ ဉာဏသမၸယုတ္ ကာမာ၀စရႀကိယာ ၄၊ ႀကိယာအဘိဉာဏ္ ၁၊ ဝုေ႒ာ ၁၊ ေပါင္း ၆ ပါးသည္ စိတ္ ၈၉၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈၊ နိဗၺာန္၊ ပညတ္ အာ႐ုံအားလံုးကို အာ႐ုံျပဳ၏။


(ဆ) (မဟဂၢဳတ္တရားကို အာ႐ုံျပဳ)

+ ဒုတိယႏွင့္ စတုတၳ အ႐ူပါဝစရစိတ္ ၆ ပါးသည္ မဟဂၢဳတ္တရားကို အာ႐ုံျပဳ၏။


(ဇ) (ပညတ္တရားကို အာ႐ုံျပဳ)

+ ႐ူပါဝစရစိတ္ ၁၅၊ ပထမႏွင့္ တတိယ အ႐ူပါဝစရ ၆၊ ေပါင္း ၂၁ ပါးသည္ ပညတ္တရားကို အာ႐ုံျပဳ၏။


(စ်) (နိဗၺာန္ကို အာ႐ုံျပဳ)

+ ေလာကုတၱရာစိတ္ ၈ ပါးသည္ နိဗၺာန္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။


+++++


ဧကန္ အာ႐ုံျပဳျခင္း ႏွင့္ အေနကန္ အာ႐ုံျပဳျခင္း

ကာမတရားတစ္ခုတည္း သက္သက္၊ သို႔မဟုတ္ မဟဂၢဳတ္တရားတစ္ခုတည္း သက္သက္၊ သို႔မဟုတ္ ပညတ္တရားတစ္ခုတည္း သက္သက္၊ သို႔မဟုတ္ နိဗၺာန္တစ္ခုတည္း သက္သက္သာ အာ႐ုံျပဳျခင္းကို ‘ဧကန္အာ႐ုံျပဳျခင္း’ဟု ေခၚ၏။

ကာမတရားလည္းပါ၊ တျခားေသာ တရားမ်ားလည္း ပါေသာ အာ႐ုံျပဳျခင္းကိုမူ ‘အေနကန္အာ႐ုံျပဳျခင္း’ဟု ေခၚ၏။

ကာမတရားကို ဧကန္ အာ႐ုံျပဳေသာ စိတ္ = ၂၅ (က-၁၀ + ခ-၃ + ဂ-၁၂ = ၂၅)
ကာမတရားကို အေနကန္ အာ႐ုံျပဳေသာ စိတ္ = ၃၁ (ဃ-၂၀ + င-၅ + စ-၆ = ၃၁)

မဟဂၢဳတ္တရားကို ဧကန္ အာ႐ုံျပဳေသာ စိတ္ = ၆ (ဆ-၆)
မဟဂၢဳတ္တရားကို အေနကန္ အာ႐ုံျပဳေသာ စိတ္ = ၃၁ (ဃ-၂၀ + င-၅ + စ-၆ = ၃၁)

ပညတ္တရားကို ဧကန္ အာ႐ုံျပဳေသာ စိတ္ = ၂၁ (ဇ-၂၁)
ပညတ္တရားကို အေနကန္ အာ႐ုံျပဳေသာ စိတ္ = ၃၁ (ဃ-၂၀ + င-၅ + စ-၆ = ၃၁)

နိဗၺာန္ကို ဧကန္ အာ႐ုံျပဳေသာ စိတ္ = ၈ (စ်-၈)
နိဗၺာန္ကို အေနကန္ အာ႐ုံျပဳေသာ စိတ္ = ၁၁ (င-၅ + စ-၆ = ၁၁)


+++++


အျပန္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ (စိတ္ ၈၉/၁၂၁ ဇယားကို ၾကည့္၍ အာ႐ုံကို ခြဲျခားေဝဖန္ေသာ္)-

+ အကုသိုလ္စိတ္ (၁၂ ပါး) သည္ ေလာကုတၱရာမွတပါး ေလာကီစိတ္ ၈၁၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္၊ ပညတ္တို႔ကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+ အဟိတ္စိတ္ (၁၈ ပါး)မွ
စကၡဳဝိဉာဏ္ေဒြးသည္ ပစၥဳပၸန္႐ူပါ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ေသာတဝိဉာဏ္ေဒြးသည္ ပစၥဳပၸန္သဒၵါ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ဃာနဝိဉာဏ္ေဒြးသည္ ပစၥဳပၸန္ဂႏၶာ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ဇိ၀ွါဝိဉာဏ္ေဒြးသည္ ပစၥဳပၸန္ရသာ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ကာယဝိဉာဏ္ေဒြးသည္ ပစၥဳပၸန္ေဖာ႒ဗၺာ႐ုံကို အာ႐ုံျပဳ၏။
သမၸဋိစၧိဳန္းေဒြးသည္ ပစၥဳပၸန္အာ႐ုံ ၅-ပါးကို အာ႐ုံျပဳ၏။
သႏၲီရဏ ၃-ပါးသည္ ကာမစိတ္ ၅၄၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈ ကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ပၪၥဒြါရာဝဇၨန္းသည္ ပစၥဳပၸန္အာ႐ုံ ၅-ပါးကို အာ႐ုံျပဳ၏။
မေနာဒြါရာဝဇၨန္း (ဝုေ႒ာ)သည္ စိတ္ ၈၉၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈၊ နိဗၺာန္၊ ပညတ္ (အာ႐ုံအားလံုး)ကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ဟသိတုပၸါဒ္သည္ ကာမစိတ္ ၅၄၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈ ကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+ ကာမာဝစရေသာဘန (၂၄ ပါး)မွ
ဉာဏသမၸယုတ္ ကာမာဝစရကုသိုလ္စိတ္ ၄-ပါးသည္ အရဟတၱမဂ္ဖိုလ္ၾကဥ္ စိတ္ ၈၇၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈၊ နိဗၺာန္၊ ပညတ္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ဉာဏဝိပၸယုတ္ ကာမာဝစရကုသိုလ္စိတ္ ၄-ပါးသည္ ေလာကီစိတ္ ၈၁၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈၊ ပညတ္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ကာမာဝစရဝိပါက္စိတ္ ၈-ပါးသည္ ကာမစိတ္ ၅၄၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈ ကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ဉာဏသမၸယုတ္ ကာမာဝစရႀကိယာစိတ္ ၄-ပါးသည္ စိတ္ ၈၉၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈၊ နိဗၺာန္၊ ပညတ္ (အာ႐ုံအားလံုး)ကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ဉာဏဝိပၸယုတ္ ကာမဝစရႀကိယာစိတ္ ၄-ပါးသည္ ေလာကီစိတ္ ၈၁၊ ေစတသိက္ ၅၂၊ ႐ုပ္ ၂၈၊ ပညတ္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+ ႐ူပါဝစရကုသိုလ္စိတ္ ၅-ပါး၊ ႐ူပါဝစရဝိပါက္စိတ္ ၅-ပါး၊ ႐ူပါဝစရႀကိယာစိတ္ ၅-ပါး၊ ေပါင္း ၁၅-ပါးတို႔သည္ ပညတ္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+ အ႐ူပါဝစရစိတ္ ၁၂-ပါးအနက္
ပထမစိတ္ (အာကာသာနၪၥာယတနစိတ္) ၃-ပါးသည္ ပညတ္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။
ဒုတိယစိတ္ ၃-ပါးသည္ မဟဂၢဳတ္တရားကို အာ႐ုံျပဳ၏။
တတိယစိတ္ ၃-ပါးသည္ ပညတ္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။
စတုတၳစိတ္ ၃-ပါးသည္ မဟဂၢဳတ္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+ ေလာကုတၱရာစိတ္ ၈/၄၀ သည္ နိဗၺာန္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။


+++++


ဒြါရမွ လြတ္ေသာ စိတ္မ်ား

ဒြါရမွ ရံခါလြတ္ေသာ စိတ္ ၁၀ (ဥေပကၡာ သႏၲီရဏ ၂ ႏွင့္ ကာမာဝစရဝိပါက္စိတ္ ၈) (ပဋိသေႏၶ, ဘဝင္, စုတိ ကိစၥတပ္ေသာအခါ) + အၿမဲတမ္းလြတ္ေသာ စိတ္ ၉ (မဟဂၢဳတ္ဝိပါက္စိတ္ ၉)၊ ေပါင္း ၁၉-ခုသည္ ကံ သို႔မဟုတ္ ကမၼနိမိတ္ သို႔မဟုတ္ ဂတိနိမိတ္ကို အာ႐ုံျပဳ၏။

+++++

No comments: