ေလာကခ်မ္းသာဆရာေတာ္က ေရွးဦးစြာ မွတ္ဖြယ္ရာရာ သင္ခန္းစာတို႔ကို ျပန္လည္ သင္ၾကားေပးျခင္း၊ ယခုအပတ္ သင္ၾကားမည့္ သင္ခန္းစာကို မိတ္ဆက္ေပးျခင္းတို႔ကို နာရီဝက္ခန္႔ ေဟာေျပာ သင္ၾကားေပး၏။
+++++
အကုသိုလ္ ဝစီကံ ၄-ပါး
ဝစီကံ = ဝစီဒြါရ (ႏႈတ္)၌ အျဖစ္မ်ားေသာ ကံ
(၁) လိမ္လည္ေျပာဆိုျခင္း
ပါဠိလို ‘မုသာဝါဒ’ဟု ေခၚ၏။
မုသာဝါဒ ကမၼပထေျမာက္ေသာ အဂၤါ ၄ ပါး
- မဟုတ္မမွန္ေသာ ဝတၳဳလည္းျဖစ္ျခင္း။
- မွားယြင္းေစလိုေသာ စိတ္လည္းရွိျခင္း။
- ထိုစိတ္အားေလ်ာ္စြာ လံု႔လပေယာဂျပဳသည္လည္းျဖစ္ျခင္း။
- ထိုပေယာဂေၾကာင့္ သူတပါးတို႔ အမွားကို အမွန္၊ အမွန္ကို အမွားဟု သိသည္လည္းျဖစ္ျခင္း။
လုံ႔လ ပေယာဂျပဳရာတြင္လည္း သူ႔အသက္သတ္ျခင္းမွာကဲ့သို႔ ကိုယ္တိုင္ျပဳျခင္း၊ ခိုင္းေစျခင္း၊ ပစ္စာေရးပို႔ျခင္း၊ နံရံစသည္၌ ထာဝရတည္ရွိေနေအာင္ မဟုတ္မမွန္ေရးသားျခင္း စသည္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိ၏။
အျပစ္အႀကီးအေသးမွာလည္း အလိမ္ခံရသူ၏ သီလသိကၡာရွိမႈ မရွိမႈ စသည္အေပၚ မူတည္၍ အေလးအေပါ့ျဖစ္၏။
တစ္ဖက္သား စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ အလြန္အကၽြံလည္း မုသားမျဖစ္ေအာင္ လိမ္လည္ေျပာဆိုျခင္း (white lie)မွာ အျပစ္မႀကီးလွေသာ္လည္း လိမ္လည္မႈပင္ ျဖစ္၏။
(၂) ေခ်ာပစ္ ကုန္းတိုက္ျခင္း
ပါဠိလို ပိသုဏဝါစာ ဟု ေခၚ၏။
တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ခ်စ္ခင္ေနသူတို႔ ကြဲသြားေအာင္ ေျပာဆိုျပဳလုပ္ျခင္း ျဖစ္၏။
ပိသုဏဝါစာ အဂၤါ ၄ ပါး
- ကြဲျပားေစအပ္ေသာ သူတပါးလည္း ရွိျခင္း။
- သူ ၂-ဦးတို႔ ကြဲျပားျခင္းကို ေရွး႐ႈသည္လည္း ျဖစ္ျခင္း။
- ထိုစိတ္အားေလ်ာ္ေသာ လံု႔လပေယာဂကို ျပဳသည္လည္း ျဖစ္ျခင္း။
- ထိုသူတပါးက ထိုကုန္းတိုက္ေသာ စကား၏အနက္ကို သိသည္လည္း ျဖစ္ျခင္း။
(၃) ၾကမ္းတမ္းေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း။
ပါဠိလို ဖ႐ုႆဝါစာ ဟု ေခၚ၏။
အနက္အဓိပၸာယ္ၾကမ္းတမ္းေသာ ေစတနာၾကမ္းတမ္းေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္၏။
ဖ႐ုႆဝါစာ အဂၤါ ၃ ပါး
- ၾကမ္းတမ္းေသာစကားကို ေျပာဆိုအပ္ေသာ သူတပါးလည္း ရွိျခင္း။
- စိတ္ဆိုးမႈလည္း ရွိျခင္း။
- ၾကမ္းတမ္းေသာစကားကို ေျပာဆိုသည္လည္း ျဖစ္ျခင္း။
ဆရာက တပည့္ကို၊ မိဘက သားသမီးကို ေကာင္းေစလိုေသာ ေစတနာႏွင့္ ဆိုဆံုးမရာ၌ တခါတရံ ၾကမ္းတမ္းေသာ စကားအသံုးအႏႈန္းမ်ား ပါသြားတတ္ေသာ္လည္း ေစတနာမၾကမ္းတမ္းသျဖင့္ ဖ႐ုႆဝါစာ မျဖစ္ေပ။
စကားမၾကမ္းတမ္းေသာ္လည္း ၾကမ္းတမ္းေသာေစတနာျဖင့္ ေျပာဆိုက ဖ႐ုႆဝါစာ ျဖစ္၏။
(၄) သိမ္ဖ်င္းေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း။
ပါဠိလို သမၹပၸလာပ ဟု ေခၚ၏။
အနက္အဓိပၸာယ္ မရွိ၊ အက်ိဳးမရွိ၊ စီးပြားခ်မ္းသာကို မျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္၏။
သမၹပၸလာပ အဂၤါ ၂ ပါး
- အက်ိဳးမဲ့ အႏွစ္မဲ့စကားကို ေျပာဆိုရန္ ေရွး႐ႈလိုလားျခင္း။
- ထိုသို႔သေဘာရွိေသာ စကားကို ေျပာဆိုသည္လည္း ျဖစ္ျခင္း။
တစ္ဖက္သား ယံုၾကည္က ကမၼပထ ေျမာက္၏။ မယံုၾကည္လွ်င္ ကမၼပထ မေျမာက္။
အကုသိုလ္ မေနာကံ ၃ ပါး
(၁) အဘိဇၥ်ာ
သူတပါးစည္းစိမ္ကို မတရား ရယူလိုျခင္း။
မတရားေသာေလာဘ=ဝိသမေလာဘ ျဖစ္၏။
အဘိဇၥ်ာ အဂၤါ
- သူတပါးဥစၥာအေပၚ မိမိဥစၥာျဖစ္လိုျခင္း။
(၂) ဗ်ာပါဒ
သူတပါး ပ်က္စီး ေသေစရန္ ၾကံစည္ျခင္း။
ဗ်ာပါဒ အဂၤါ
- ေဒါသထြက္စရာ သတၱဝါျဖစ္စရာ ျဖစ္ျခင္း။
- သူတပါးပ်က္စီးမႈကို ၾကံစည္ျခင္း။
(၃) မိစၧာဒိ႒ိ
မွားေသာအယူ ရွိျခင္း။
မိစၧာဒိ႒ိ အဂၤါ
- ယူအပ္ေသာဝတၳဳ၏ မမွန္ျခင္း။
- မမွန္ကန္သည္၏အျဖစ္ျဖင့္ စိတ္ထဲ၌ စြဲၿမဲထင္ျခင္း။
အယူမွားအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိရာ ကမၼပထေျမာက္ေသာ မိစၧာဒိ႒ိ ၃-မ်ိဳးမွာ -
(က) နတၳိကဒိ႒ိ
(ခ) အေဟတုကဒိ႒ိ
(ဂ) အကိရိယဒိ႒ိ တို႔ ျဖစ္၏။
ဤမိစၧာဒိ႒ိ ၃-မ်ိဳး အဓိပၸာယ္ကို သိရန္ “နတ္-က်ိဳး အ-ကံ၊ ေဟႏွစ္တန္” ဟူေသာ လကၤာေလးကို မွတ္သားထားသင့္၏။
နတ္က်ိဳး - နတၳိကဒိ႒ိသည္ အက်ိဳးကို ပယ္ေသာ အယူမွား ျဖစ္၏။
ဘာလုပ္လုပ္ အက်ိဳးမရွိဘူး၊ ေကာင္းတာလုပ္လည္း ေကာင္းက်ိဳးမရွိ၊ မေကာင္းတာလုပ္လည္း မေကာင္းက်ိဳးမရွိဟု ယူျခင္း ျဖစ္၏။
နတၳိကဒိ႒ိ ၁၀ မ်ိဳးကို ပါဠိေတာ္မ်ားထဲတြင္ ေဟာထား၏။
နတၳိဒိႏၷံ = ေပးလႉ၍ အက်ိဳးမရွိ။
နတၳိယိ႒ံ = အလႉႀကီး ေပးလႉ၍ အက်ိဳးမရွိ။
နတၳိဟုတံ = ခပ္နည္းနည္း ေပးလႉ၍ အက်ိဳးမရွိ။
နတၳိ သုကတဒုကၠဋာနံ ကမၼာနံ ဖလံ ဝိပါေကာ = ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈတို႔၏ အက်ိဳးေပး အက်ိဳးဆက္ မရွိ။
နတၳိမာတာ = အေမဆိုသည္ မရွိ၊ အေမ့ဂုဏ္ေက်းဇူး မရွိ။
နတၳိပိတာ = အေဖဆိုသည္ မရွိ၊ အေဖ့ဂုဏ္ေက်းဇူး မရွိ။
နတၳိၾသပပါတိကာ သတၱာ = လူကဲ့သို႔ အမိဝမ္းမွာ ပဋိသေႏၶမေနရဘဲ ဘြားကနဲျဖစ္ေသာ နတ္ ျဗဟၼာဆိုသည္မွာ မရွိ။
နတၳိ အယံ ေလာေကာ = ဤဘဝဆိုသည္မွာ မရွိ။
နတၳိ ပေရာ ေလာေကာ = ဒီဘဝ ေသၿပီး ေနာက္ဘဝဆိုသည္မွာ မရွိ။
နတၳိေလာေက သမဏျဗဟၼဏာ သမဂၢတာ သမၼာပဋိပႏၷာ၊ ေယဣမၪၥေလာကံ ပရၪၥေလာကံ သယံအဘိညာ သစၧိကတြာ ပေဝေဒႏၲိ = ဤေလာက ေနာက္ေလာကကို ကိုယ္တိုင္ သိၿပီး ေျပာေဟာႏိုင္ေသာ ရဟန္း၊ ပညာရွိ၊ ပုဏၰားတို႔ဆိုသည္မွာ မရွိ။
(ဤ ၁၀ မ်ိဳး၏ အျပန္ “အတၳိဒိႏၷံ၊ အတၳိယိ႒ံ၊ အတၳိဟုတံ၊ အတၳိသုကတဒုကၠဋာနံ ကမၼာနံ ဖလံ ဝိပါေကာ၊ အတၳိမာတာ၊ အတၳိပိတာ၊ အတၳိသတၱာၾသပပါတိကာ၊ အတၳိ အယံ ေလာေကာ၊ အတၳိ ပေရာေလာေကာ၊ အတၳိ ေလာေက သမဏျဗဟၼဏာ သမဂၢတာ သမၼာပဋိပႏၷာ၊ ေယ ဣမၪၥ ေလာကံ ပရၪၥေလာကံ သယံ အဘိညာ သစၧိကတြာ ပေဝေဒႏၲိ” မွာ မွန္ေသာ အယူ ၁၀ မ်ိဳး = ဒသဝတၳဳက သမၼာဒိ႒ိ ျဖစ္၏။)
ေဟႏွစ္တန္ = အေဟတုကဒိ႒ိသည္ အေၾကာင္းလည္း မရွိ၊ အက်ိဳးလည္း မရွိ၊ အေၾကာင္းအက်ိဳး ႏွစ္ခုစလံုးကို ပယ္၏။
အ,ကံ = အကိရိယဒိ႒ိသည္ ကံကို ပယ္၏။ အကုသိုလ္လုပ္လည္း အကုသိုလ္ကံ မျဖစ္၊ ကုသိုလ္လုပ္လည္း ကုသိုလ္ကံ မျဖစ္၊ ဘာလုပ္လုပ္ ကံမျဖစ္ဟု ယူေသာ အယူဝါဒ ျဖစ္၏။
ဤမိစၧာဒိ႒ိ ၃-မ်ိဳးစလံုးမွာ အေၾကာင္းမရွိ၊ အက်ိဳးမရွိ၊ အေၾကာင္းအက်ိဳးမရွိဟု ယူေသာေၾကာင့္ အထူးသျဖင့္ ႐ုပ္ဝါဒသမားမ်ား၊ ဘာသာအယူဝါဒမရွိသူမ်ားမွာ ရွိတတ္၏။
ဤမိစၧာဒိ႒ိအယူကို ခၽြတ္မရေအာင္ အခိုင္အမာ စြဲလန္းသြားက နိယတ (ၿမဲေသာ) မိစၧာဒိ႒ိသို႔ ေရာက္ၿပီး၊ သံဃေဘဒကကံထက္ပင္ ႀကီးေလးေသာ အျပစ္ျဖစ္ေၾကာင္း စာ၌ လာေၾကာင္း သိရ၏။
မိစၧာဒိ႒ိ ရွိေနသမွ် သမၼာဒိ႒ိ မျဖစ္ႏိုင္ မေပၚႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ဤဒိ႒ိ ၃-မ်ိဳး ကင္းရွင္းေအာင္ အေလးတယူ သတိျပဳၾကရ၏။
+++++
အရက္ေသာက္ျခင္းမွာ အကုသလကမၼပထတရား ၁၀-ပါး၌ တိုက္႐ိုက္ မပါေသာ္လည္း ကာမဂုဏ္အာ႐ုံတို႔၌ မွားယြင္းစြာ ျပဳက်င့္ျခင္းဟူေသာ ကာေမသုမိစၧာစာရထဲ၌ သြင္းရေၾကာင္း က်မ္းဂန္မ်ား၌ ဆို၏။
အရက္ေသာက္ျခင္းသည္ ကမၼပထ ေျမာက္,မေျမာက္ အယူအမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိ၏။
ျမတ္စြာဘုရား ေဟာထားေသာ ဒုစၥရိတ ဝိပါကသုတ္၌ အရက္အေၾကာင္းလည္း ပါဝင္၏။
“ရဟန္းတို႔၊ သုရာပါနကို မွီဝဲအပ္ ထံုအပ္ အႀကိမ္မ်ားစြာ ေလ့လာျပဳအပ္လွ်င္ ငရဲ၌ ျဖစ္ေစႏိုင္၏။
တိရစၧာန္မ်ိဳး၌ ျဖစ္ေစႏိုင္၏။
ၿပိတၱာမ်ိဳး၌ ျဖစ္ေစႏိုင္၏။
အၾကင္အက်ိဳးကား သုရာပါဏအတြက္ အေပါ့ဆံုးတည္း၊ ထိုအေပါ့ဆံုးအက်ိဳးသည္ပင္ လူျဖစ္သည့္အခါ အ႐ူးအႏွမ္း ျဖစ္ေစ၏။”
ထို႔ေၾကာင့္ အရက္ေသာက္ျခင္း၌ တစ္ႀကိမ္တစ္ခါ ေသာက္တာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ အႀကိမ္မ်ား အရက္စြဲေအာင္ ေသာက္က အေပါ့ဆံုးအက်ိဳးအျဖစ္ လူျဖစ္လာသည့္တိုင္ စိတ္ကေယာင္ေခ်ာက္ျခားျဖစ္သူ စိတ္ေပါ့သူ အ႐ူးအႏွမ္း ျဖစ္တတ္၏။
အရက္ေသာက္ျခင္းမွာ ကမၼပထ မေျမာက္ဟု ဆိုေသာ္ျငားလည္း အျပစ္ႀကီးႏိုင္၏။
အရက္ေသာက္ျခင္းအမ်ိဳးမ်ိဳး၌ -
- အရက္ပါေသာ ေဆးေသာက္ျခင္းသည္ အျပစ္ မရွိ။
- အရက္ကိုပင္ ေဆးအျဖစ္ေသာက္ျခင္းသည္ အျပစ္ႀကီးဖို႔ မရွိႏိုင္။ (အမ်ိဳးသမီးမ်ား သားဖြားၿပီး အရက္တစ္မ်ိဳး ေသာက္ျခင္း။)
- အရက္ကို ေသာက္ခ်င္၍ ေသာက္ျခင္းမွာ မိစၧာစာရလည္း ျဖစ္ၿပီး၊ အျပစ္လည္း ႀကီး၏။ (အရက္ေသာက္ၿပီး အကုသိုလ္ ဘာမွ မလုပ္ဘဲ အိပ္သြားသည့္တိုင္ စိတ္မွာ ၾကည္ၾကည္လင္လင္ မရွိ၊ မွန္မွန္ကန္ကန္ မစဥ္းစားႏိုင္ေတာ့ကာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈတို႔၌ ေမ့ေလ်ာ့ေစျခင္းအေၾကာင္း ျဖစ္ေတာ့၏။)
+++++
အဘိဓမၼာသင္တန္းၿပီးေသာ္ ေလာကခ်မ္းသာ စေနေန႔တရားပြဲကို အရွင္ဝဏၰိတ က “အေဟာသုခံ နိဗၺာနံ” တရားေတာ္ ပထမပိုင္းကို ညေန ၆ နာရီမွ ၇ နာရီထိ ဓမၼဒါနျပဳ ေဟာၾကား၏။
ထိုေနာက္ ၁၅ မိနစ္ခန္႔ တရား႐ႈမွတ္ၾကၿပီး ေကာင္းမႈကုသိုလ္ အမွ် ေပးေဝၾကေလသည္။
သာဓု ... သာဓု ... သာဓု။
No comments:
Post a Comment